|
Praha 04.05.2011
Dostihy chrtů April Cup
Greyhoundi ze závodní dráhy Praskačka oslavili různé svátky jara! Co mají společného chrtí dostihy, pomlázka, vejce, slepice, zajíci, Morana, pálení čarodějnic, stavění májky a předvečer měsíce máje, kdy je, jak říká klasik, lásky čas? Celá tato eklektika zdánlivě neslučitelného nese nadpis: oslava jara na chrtí závodní dráze Praskačka. Dne 30.4.2011 bylo na
dostizích chrtů, pořadaných členy České greyhound dostihové federace, všechno co je
výše uvedeno, včetně krásného aprílového počasí.
Chrti v kvalifikačních bězích v předchozích týdnech absolvovali sólo, duo, i trio běhy, svátky
jara oslavili běhy ve čtveřicích.
Dostihy přinesly mnohá překvapení a tak nikdo ze sázejících v sázkové kanceláři
Sranda-Tip nevyhrál.
Vítězem prvního závodu chrtů na distanci 525 m byl greyhound Mellison Kewell, vítězem
druhého chrtího závodu na 300 m byla fenka NewMac Dior a vítězem třetího chrtího závodu na 300 m byl greyhound White Elbony. V Greyhound
Schooling Academy dosáhla mladičká chrtí slečna Mount Cappucine's Jamaica skvělého výkonu a v mezičase (87m) dosáhla času
6,072 sec, což je průměrným mezičasem dospělých greyhoundů, kteří běhají
distanci 525 m. Od 16.10. minulého roku, kdy Jamaice byl poprvé změřen mezičas, dosáhla
zlepšení o 2,2 sec. Klubovými barvami malé „Jamaiky“ je zelená i žlutá, takže
s kulisami jarních chrtích dostihů její výstroj skvěle ladila. Pyšná slepice, která
normálně snáší zlatá vejce, výhercům dostihů
zlatá vejce však nesnášela. Chrtům bylo zlato či jiné výhry „šumafuk“,
byli rádi že si skvěle zaběhali. Sluníčko zářilo, sliční zajíčci zvesela
pokukovali, mládenci přítomná děvčata vypráskali delšími či kratšími pomlázkami
z vrbových proutků pletených, aby, jak tradice praví - z jarních proutků plodivou sílu jara děvčatům dodali.
Mládenci dokonce i barevnou májku s pentlemi barevnými na závodišti
Praskačka vztyčili, což je lidový zvyk spojený s oslavou probouzejícího se jara, také s magií
lásky a erotiky.
Všude vlály barevné pentle, kutálely se kraslice v zářivých barvách.
Moranu, která symbolizuje zimu a na jaře končí její vláda, nakonec nebyla dle lidových
tradic upálena na hranici – byla totiž všem moc milá a nakonec se jí říkalo
„Moranka“. Moranka byla upálení ušetřena
a nyní zdobí klubovnu ČGDF. Čarodějnice na koštěti byla také poněkud sličná, greyhoundům se líbíla, tak také nebyla upálena.
Všechno bylo na závodní dráze Praskačka tak nějak – "nahezko". Před námi byla ještě
magická Filipojakubská noc, noc plná kouzel a čar – noc před prvním májem.
A také další lidový zvyk – prvomájový polibek pod rozkvetlou třešní, aby
děvčata tzv. „neuschla“. Svátky jara na závodní dráze
Praskačka byly okouzlující.
Česká greyhound
dostihová federace
člen World Greyhound Racing Federation
P.S. Chrtí fanynka - malířka Andrejka - nám poslala velmi zdařilý obrázek čarodejnic. Její dílka již známe z reportáže o sportovní modelce Chanelce - ZDE. Velice jsme si pochutnali na slavných buchtách paní Zámečníkové a masíčku od DJ Duňase a oběma velice děkujeme.
Data s výsledky chrtů greyhoundů najdete v odkaze "Výsledky". České lidové zvyky:
Co je to pomlázka?
Němcům je například zcela cizí český zvyk – výprask pomlázkou. Považují to za
brutální. Přitom jedním z významů je to, že děvčatům se má proutky
pomlázky předat plodivá síla probouzející se přírody.
Na druhou stranu nám zase může připadat divné, že v německy mluvících
zemích dětem o velikonoční neděli na zahradě schovává dárky zajíc. Co má ušák,
který rodí živá mláďata, s vejci společného?! Vysvětlení je více. Co je to Morana?
je zosobněním zimy a na jaře končí její vláda.
Buďto se hází do vody nebo zapálí na hranici.
Co je pálení čarodějnic aneb Filipojakubská noc – noc před
prvním májem?
Pálení čarodějnic nebo-li noc plná kouzel a čar. Dnes ji vnímáme především jako
„pálení čarodějnic“ noc před prvním májem. Tato noc je však spojena i s mnohými
jinými pradávnými čarovnými rituály. Moc čarodějnic byla velice silná, lide se jich báli. Co je to stavění májky?
Na venkově to bylo spojeno s oslavou
probouzení jara. A lidé samozřejmě hodně svátků propojovali s magií
erotiky, magií lásky. Středověká společnost byla jiná, pro ni erotika
a sex symbolizovaly zrození nového života. A mnohé obřady, které mají
jakýsi erotický podtext, lidé nevnímali v rovině sexuální, pro ně to byla
opět záležitost určité magie a symboliky. A právě proto, že tyto
svátky stavění májů se spojovaly s určitými erotickými praktikami, my
považujeme květen za čas lásky.
|